Ezt a kis irományt a podcast apropójából készítem, hisz többnyire csak hülyültünk a beszélgetés alatt, nem volt túl nagy tematikája az anyagnak! Pár gondolatot szeretnék veletek megosztani e csodás genrével kapcsolatban. A szerkesztőségünk tagjai már évek óta játszanak különböző ritmusjátékokkal (Osu!, StepMania, FFR, DDR...) ebből adódóan egymást is az Osu!-ban lévő community-ből ismerjük.
Rövid bevezetőm után, néhány alap dolgot szeretnék mondani e játékokról:
A ritmusjátékok legfontosabb eleme a zene, amely lehet bármely zenei műfajból származó produktum. A lényeg, hogy a képernyőn megjelenő ún. note-okat neked le kell nyomnod játék során. A legelső játék, amit ténylegesen ebbe a genre-be soroltak az a PaRappa the Rapper volt. A termék 1996-ban jelent meg először PS1-re utána a nagy sikernek köszönhetően, elkészült PSP-re is 2006-ban. Erről a játékról azt kell tudni, hogy a mai mainstream ritmusjátékokkal ellentétben ez a játék egy sztorit akar elmesélni, ami nem lenne rossz, pár mai Casual példánynál sem!
A legtöbb mai népszerű Japán ritmusjáték először az árkád termekben jelentek meg.
Mania Játékok
Az első ritmusjáték, ami hatalmas népszerűségre tett szert a felkelő nap országában az a Beatmania volt 1997-ben, amelynél 8 gombot kell nyomogatni valamilyen struktúra alapján. Sajnos PC-s port még mindig nincs használható hozzá, amellyel működne is a billentyűzetes irányítás. Zenék folyamatosan jöttek hozzá, láttam már olyan kollekciót is, amely 36GB-s. Főként a Disco, Electro stílusú zenék jellemzőek erre a játékra. Hold-ok vannak benne, viszont nem annyira jellemzőek, mint későbbi változatoknál.
A következő a sorban a Guitar Hero lett, amely egy Guitar Freaks nevezetű játékot kópiázott, így terjedt el nyugaton. Személy szerint nekem ez volt az első ritmusjáték az életemben. Megjelent PS2-re, majd jött egy hulladék PC port a 3. részből és nemsokára jön a Guitar Hero Live az új generációs konzolokra! Gondolom, ezt a játékot nem kell senkinek bemutatnom, gitár kontrollerrel kell játszani és megfelelő kombinációkba kell nyomni a gombokat. Talán ennél a játéksorozatnál lett a legjobban eltalálva a mappolás.
Ildomos megemlítenem a Dance Dance Revolution-t is, amely hasonló elven működik mint az előző 3 játék, csak annyi különbséggel hogy ennél a játéknál egy padot kell használni, amelyen táncolsz. Az interneten lehet vásárolni szőnyegeket már elég olcsó áron, de ha komolyabb felszerelést akarsz szerezni, akkor elég mélyen bele kell nyúlnod a zsebedbe, kb. 4000 dollárért már lehet kapni egy jó gépet! Erre a játékra főként a Dance és Disco zenék jellemzőek, tömérdek része van, több konzolra is megjelent, természetesen PC-re nem. Az első része 1998-ban jelent meg.
A következő a sorban a Stepmania, amely nagyon hasonlít a DDR-re, viszont egy nagyon komplex ritmusjátékot kaparinthattak a felhasználok a kezeik közé ingyenesen 2001-től kezdődően. Ez volt az első normális ritmusjáték, amely PC-re is megjelent és még a népszerűsége ma sem elenyésző. A felülete a játéknak teljesen testre szabható, rengeteg map van hozzá, amelyet a közösség jó minőségben készít/készített el (többnyire). A játéknak talán legnagyobb baja, hogy nincs egy jó community-je, ahol mindenki jelen van, na és az utólag implementált TCP/IP multiplayer mód borzasztó. A játéknak van egy 4 gombos és egy 8 gombos változata is, lehet játszani padon, mint a DDR-t, viszont e mellett van lehetőség billentyűvel való játékra is!
Csak említést teszek az Flash Flash Revulotion-ről (FFR) ami szintén ugyanaz mint a StepMania csak tele van korlátozásokkal, viszont a közössége sokkal jobb mint az SM-nek! Ja és az újabb verzió már csak flash player-ben működik, amelynek a hátránya az, hogy minden gépen borzasztóan fut!
Az O2Jam egy koreai fejlesztésű 7K ritmusjáték, amelyben a mapok a zenére vannak megalkotva, még ma is jönnek hivatalos és közösség által készítet zenék is hozzá. Érdekessége az hogy ha a hold-okat nem engeded el időben akkor az Miss-t jelent. Sokszor szívtam már vele, miközben játszottam. A játékról még annyit, hogy vannak karakterek is a játékban, akiknek lehet különböző kosztümöket, kiegészítőket vásárolni. Zenékből mindenféle található benne, a kezdőknek szánt mapok elég érdekesek voltak, volt itt gyerekdal, olyan zenék, amikről még senki sem halott és néhány nyugati ismertebb zene.
2011-ben egy új játék jelent meg a KONAMI gondozásában, amely a Sound Voltex (SDVX) névre hallgat. A játék különlegessége az előzőekhez képest, hogy már nem csak x számú gombot kell nyomni, hanem van két lézer is amellyel pozícionálni kell. Az eddigi talán legjobb Mania játékról beszélek, egy igazi élmény vele játszani. PC-re a SDVX nem jelent meg, viszont van egy klónja amely tartalmazza az összes zenét belőle, amelyet K Shoot Mania-nak kereszteltek el. Kontrollert nem szükséges vásárolni hozzá, de ha szeretnél kb 30 ezer forintért lehet venni egy olcsót. A zenék elképesztőek benne, főként a magas BPM-ű muzsikákat preferálja a játék. A KONAMI minden egyes dalt a játékra mixel át.
Taiko
Mivel ebben a kategóriában csak két játékot tudok megemlíteni, hisz több nincs is amely ismertebb is.
A Taiko no tatsujin a legnépszerűbb ritmusjáték Japánban, ahol egy taiko dobot kell verni ritmusra. A Mania játékokkal ellentétben itt nem vertikálisan, hanem horizontálisan jönnek a note-ok. A játék minden féle zenét tartalmaz, ami nagy előny szerintem, hogy Japán népzenék is vannak benne.
Osu!
Utoljára hagynám az Osu!-t amely ma a legnépszerűbb a PC-sek körében. A játékot Dean Herbert (Peppy) fejlesztette még egyetemi tanulmányai során egyik vizsgájára. Az Osu! alapból egy Nintendo 3DS Játékot másol le, amely a fejlesztőnek a kedvenc játéka volt. A játéknak a lényege hogy köröket kell kattintani ritmusra. A játék 2007-es első verziója óta rengeteget változott, annyira hogy az Osu! next nyitni próbál az E Sport fele is. A fejlesztés során kerültek be új módok a játékba, első a Taiko volt, amelyről már előbb leírtam a lényeget. E mellett még jött egy egyedi mód is a CTB (Catch The Beat) ahol gyümölcsöket kell elkapkodni, ezt billentyűzet és egér segítségével lehet megtenni. A következő a sorban a Mania volt, amely főleg az O2Jam-et másolja és ez a legrosszabb módja a játéknak!
A közösség a játékban itt a legjobb, a mapokat a játékosok készítik és rengeteg van az alap játékmódra a Standard-re. A standard mapeket le lehet játszani a játék egyéb módjaiban is, egy konvertáló mechanizmus segítségével megoldta a fejlesztő A Taiko és Mania mapok is elég népszerűek, viszont CTB-re nem túl sok map kerül ranked státuszba. A játékosok kommunikálhatnak egymással, a játékon belül is egy IRC szerverre kapcsolódva. A Magyar közösségnek is van egy csatornája, ahova bárki csatlakozhat! Az már megint más kérdés, hogy mennyire hozzák a színvonalat az emberek, tehát néha lehet érdekes beszélgetéseket látni. Mondjuk úgy, hogy a játékosok néha túl sokat képzelnek magukról.
A játékban van egy ranking rendszer is mindegyik játékmódra. A játékosok akkor juthatnak előre ezen a listán, ha ranked mapokat teljesítenek egy megfelelő pontszámra, pontosságra. Jelenleg egy súlyozott rendszer van a játékban, ahol a pontosság és a kombó tartás éri a legtöbbet. Az unranked mapok azok, amely valamely okból adódóan még nem kerültek bele a hivatalos listába, néhány példa:
- Nincs elég nehézség a csomagban.
- Valamilyen szerzői jogot sért a map (zene által) (Lásd Sound Voltex mapok egy része)
- Rossz a timing és/vagy a pattern
- …
Sajnos a szerverek nem mindig működnek megfelelően, ezért előfordulhat időnként, hogy valamiért nem regisztrálja a játék a ranked eredményeket!
Ezeknek a feltételeknek meglétét a QAT-ok ellenőrzik a játékban, akik rankolhatnak mapokat. Így is sokszor borzasztó rossz munkák kerülnek ranked módra.
A játékban szerveznek különböző bajnokságokat is minden módra, ahova bárki jelentkezhet, aki megfelel néhány feltételnek. Egyébként bárki rendezhet közösségi kupát, bármilyen kikötéssel, amely nem sérti a játék szabályzatát!
A fejlesztéseket teljes mértékben a közösség állja a szívével, nincsenek hirdetések sem az oldalon, sem a játékban!
Többet nem nagyon lehet mondani a ritmusjátékokról, hisz a játék alapmechanikája elég egyszerű, nincs komplex történet a háttérben és a grafika sem releváns igazából, azért azt meg kell jegyeznem, hogy a Sound Voltex eszméletlen jól néz ki, a PC-s klónja már kevésbé, viszont lehet letölteni ahhoz is SVDX skin-t. Ha szereted a zenét feltétlenül érdemes kipróbálnod ezt a műfajt, ezek közül amelyeket említettem bármelyiket ki lehet próbálni. Sajnos Magyarországon nem elterjedt az árkádtermek, csak Mondocon-on szoktak kint lenni DDR gépek, ahol lehet játszani. Nem hogy vidéken, még Budapesten sincs sok árkádterem. Amely játékoknak van PC-s portja azok ingyenesek, kivéve a GH persze.
Végül néhány alapinformáció rólunk, ha már ritmusjátékokról esett szó: